قالی بافی بعد از شاه عباس – ( ۲ )

Carpets
تاریخ: ۷ خرداد ۱۳۹۶
نقل از کتاب بهارستان دریچه‌ای به قالی ایران
تألیف : غلامعلی ملول
پس از مرگ نادرشاه و جنگ و گریزهای سه ساله ، کریم خان زند که در لشگرکشی به هندوستان و جنگ‌های دیگر در زمان نادرشاه از خود رشادت بسیار نشان داده بود ، به اتفاق عده‌ای دیگر ، شاه اسمعیل سوم ، نوۀ شاه سلطان حسین صفوی را در اصفهان به تخت سلطنت نشاندند و کریم خان با سمت سردار سپاه به خدمت مشغول شد .
در سال 1178 ﻫ .ق. ، کریم خان شاه اسمعیل سوم را برکنار کرد و خود با عنوان وکیل الرعایا بر سراسر ایران به جز خراسان فرمان راند . مدارکی دال بر توسعه یا پیشرفتی قابل توجه در هنر و صنعت قالی بافی در زمان کریم‌خان در دست نیست . تصویر بسیار بزرگی از کریم خان زند ، که بعد از وفات او نقاشی شده ، در دست است که او را نشسته بر قالیچه‌ای کوچک نشان می‌دهد . کوچکی قالی مزبور را دال بر ساده زیستی کریم خان باید دانست نه عدم رواج قالی بافی در زمان او .

کریمخان زند
وی شیراز را پایتخت خود قرار داد و بازارها و مسجدها و بناهایی در آن ساخت . با آنکه خود بی سواد بود ، به علم و دانش ارج بسیار می‌گذاشت . در سیاست خارجی برای برقراری و توسعۀ روابط بازرگانی با دولت‌های بزرگ کوشید و طبق فرمانی به انگلیس اجازه داد در بوشهر نمایندگی بازرگانی دایر کند و در خلیج فارس به تجارت بپردازد . کریم خان زند در سال 1193 ﻫ .ق. ( 1779 م.) در 74 سالگی بدرود حیات گفت .