معرفی مقاله « عرفان در محکمۀ عقل » در سایت کتاب سبز

Carpets
تاریخ : ۲۶ تیر ۱۳۹۶

مقالۀ « عرفان در محکمۀ عقل » تألیف مهندس غلامعلی ملول هجدهم تیر ماه یکهزار و سیصد و نود و شش در سایت کتاب سبز www.ketabesabz.com آپلود و معرفی شد . بدینوسیله از خدمات شایان توجه سایت کتاب سبز در راستای اشاعۀ فرهنگِ کتابخوانی سپاسگزاری می‌شود .
سایت کتاب سبز مقالۀ مزبور را چنین معرفی می‌کند :
در کتاب عرفان در محکمۀ عقل می‌خوانید : مکتبِ عرفان بر این باورِ بنیادین بنا شده که انسان می‌تواند از طریق ریاضت همراه با آموزش‌های نظری ، به توانایی‌های مافوق بشری دست یابد ( کرامات ) و گاهی هرچند به ندرت به حالِ عرفانی ( وحدتِ با کلّ ) دست یابد که در آن حال ، حقایق بر او آشکار و پرده از اسرار و رموز برداشته شود ( کشف و شهود ) .
آنچه که گفته شده است و اساس مکاتب عرفانی است . بنابراین ویژگی‌های اساسی‌ای که مکاتب عرفانی را از مکاتب دینی و فلسفی متمایز می‌کند ، ریاضت ، کرامات ، حالِ عرفانی ( وحدتِ با کلّ ) و حصول معرفت در حالِ عرفانی ( کشف و شهود ) است . بسته به باورهای عارف و ویژگی‌های فرهنگیِ محیطی که او در آن زیسته ، کلّ می‌تواند جهان ( قطع نظر از وجود خدا ) و یا پروردگار جهان و یا جهانِ همه خدایی باشد .
مقالۀ « عرفان در محکمۀ عقل » در 19 صفحه با فرمت PDF به زبان فارسی از سایت کتاب سبز قابل مطالعه و دانلود به صورت رایگان می‌باشد . با جستجوی کلید واژۀ « عرفان در محکمۀ عقل » از سایت www.ketabesabz.com مقالۀ مزبور را می‌توان مطالعه نمود .
از فصل‌های مهم این مقاله : تعریف عرفان ، عرفان پناهگاه سرخوردگان از عقل ، سازگاری‌هایِ عرفان با عقل ( وحدتِ جهان – عشق ) ، ناسازگاری‌های عرفان با عقل ( کرامات ، ریاضت‌های نابخردانه ، کشف اسرار و رموز ، عقل ستیزی ) می‌باشد .
کلمات کلیدی : تفکر ، عقل و منطق ، شناخت عقل ، حد معرفت ، نظریۀ جهان وطنی ، جهان بینی ، فلسفۀ عقل ، عقل گرایی .