گزارش خدمات malool.com به فرهنگ و هنر ایران زمین در نسل فردا

Carpets
تاریخ : ۲۵ تیر ۱۳۹۶
روزنامۀ محترم نسل فردا در شمارۀ 5445 مورخ شنبه 24 تیر 1396 خود ، گزارش مبسوطی دربارۀ فعالیت فرهنگیِ سایت malool.com منتشر نموده که بدینوسیله از روزنامۀ مزبور قدردانی و سپاسگزاری می‌شود .
برای اطلاع عیناً متن گزارش شده در روزنامۀ مزبور در پی می‌آید :

خدمات ارزندۀ سایت فرهنگی هنری www.malool.com به فرهنگ و هنر ایران زمین

چهارصد هزار نفر از سایت مزبور در سال گذشته بازدید کرده‌اند .
اوایل سال 1395 سایت www.malool.com در جهت تقویت و ترویج فرهنگ و هنر ایران زمین توسط مهندس غلامعلی ملول تأسیس و بعد از طی دورۀ آزمایشی آغاز به کار نمود .
     سایت مزبور خدمت صادقانه‌ای است به فرهنگ و هنر ایران زمین که روزانه به طور متوسط بیش از هزار و سیصد نفر از سایت مزبور بازدید می‌کنند ، بخشی از زیباییهای هنر ایران را می‌بینند و لختی در عبارات و نکات فلسفی آن تأمل می‌کنند.
     غلامعلی ملول شیفتۀ هنر ایرانی است اما به عقل‌گرایی بیشتر شهره است . او عقل را میزانِ تمیز همۀ مکاتبی می‌داند که از بدو خلقت بشر تاکنون پدید آمده است .
    علاقه به هنرهای ایرانی موجب شد که او چهار دهه به اقصی نقاط عالم ، به دنبال هنرهای ایرانی به ویژه فرش و قلمزنیِ نقره سفر کند و حاصل آن تهیۀ مجموعه‌ای بسیار نفیس شامل 28 تخته قالی‌های قدیمی کرمان و اصفهان و حدود یکصد قطعه قلمزنیِ نقرۀ اصفهان بوده است .
در سال 1392 ملول تمام مجموعۀ فرش خود را که به اظهار خود میلیونها دلار صرف آن نموده بود به موزۀ فرش ایران اهدا نمود و در پاسخ به این پرسش که چه انگیزه‌ای موجب این اقدام شد چنین می‌گوید :
« این قالی‌ها را همچون طاووس و قرقاولان زیبا و کمیاب که در قفس می‌کنند من در گنجینۀ شخصی خود انبار نموده‌ بودم و هیچ روشنایی از این زیباییها به چشم عموم نمی‌رسید . اکنون خوشحالم که روزانه عده‌ای از شیفتگان فرش در موزۀ فرش ایران این قالی‌ها را می‌بینند . هم قالی‌ها از خودنمایی به خود می‌بالند و هم چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازند . »
    لازم به یادآوری است که همواره چند تخته از این قالی‌ها در سالن اصلی موزۀ فرش ایران به نمایش گذاشته می‌شود .
علاوه بر آنچه که گفته شد غلامعلی ملول در راستای نشان دادن بخش کوچکی از هنر ایرانی ، در سایت شخصی خود اقدام به راه اندازی " موزۀ مجازی فرش " و " موزه مجازی قلمزنی نقره " نموده است . عدۀ کثیری روزانه در ایران و نقاط دیگر جهان از این موزه‌های مجازی بازدید می‌کنند و با بخشی از هنر ایرانی آشنا می‌شوند .
     مراجعۀ چشمگیر علاقمندان به فرهنگ و هنر ایرانی به سایت malool.com موجب شده که در موتور جستجوگر گوگل - با جستجوی دهها کلید واژه - سایت مزبور در صفحه اول و یا در صدر صفحه اولِ گوگل ظاهر شود . کلید واژه‌هایی مانند " موزۀ قلمزنی " ، " موزۀ فرش اصفهان " ، " موزۀ مجازی فرش " ، " موزۀ فرش کرمان " ، " موزۀ مجازی قلمزنی " ، " ارکان شناخت " ، " مبانی جهان وطنی " ، " مبانی سیاسی جهان وطنی " ، " نظریه جهان وطنی " ، " حد معرفت " ، " تأملات سیاسی " و چندین کلید واژۀ دیگر .
یکی دیگر از خدمات فرهنگیِ غلامعلی ملول تألیف کتاب بهارستان « دریچه‌ای به قالی ایران » است که کتاب مزبور یکی از نفیس‌ترین کتابهایی است که تاکنون در ایران دربارۀ قالی ایران منتشر شده است . کتاب بهارستان « دریچه‌ای به قالی ایران » پس از انتشار مورد توجۀ بسیاری از رسانه‌های عمومی و کارشناسان و خبرگان فرش قرار گرفت و با استقبال شایان توجهی روبرو شد . 3000 جلد از کتاب مزبور در چاپ اول منتشر شد و پس از سه سال نسخه‌های آن کمیاب شد . تصاویر کلیۀ صفحات این کتاب با کیفیت مطلوب در سایت www.malool.com گنجانیده شده و علاوه بر آن سایت www.baharestanbook.com راه‌اندازی شده تا همگان به رایگان از این کتاب بهره گیرند .
     بخش جهان‌بینی در سایت مزبور نیز مورد توجه اندیشمندان و علاقمندان به مکتب عقل‌گرایی قرار گرفته است . از فصول مهم این بخش می‌توان به « فلسفه شناخت » ، « ارکان شناخت » ، « فلسفه جهان وطنی » ، « مبانی جهان وطنی » ، « عرفان و عقل » ، « تأملات سیاسی » اشاره کرد . غلامعلی ملول برای اولین بار ارکان شناخت را اینگونه تدوین نموده است :
     - شکل‌گیریِ خودآگاهی اولین گامِ شناخت

    - محسوساتِ اولیه ، مواد اولیۀ سازندۀ شناخت
     - فرهنگِ بشری ، آموزندۀ شناخت
     - قوانینِ حاکم بر مغز ، شکل دهندۀ شناخت

     ملول سخت پایبند عقل‌گرایی است و اعلامیۀ حقوق بشر را والاترین اثر مکتوب بشری می‌داند . وی جهان وطنی را با میهن‌دوستی و عشق و علاقه به ایران در تضاد نمی‌داند و در رابطه با فلسفۀ جهان وطنی برای اولین بار اصول و مبانی این فلسفه را در 10 ماده تدوین نموده است که علاقمندان برای مطالعۀ آن می‌توانند به سایت malool.com مراجعه کنند .
     در فصل عرفان و عقل نیز نامبرده به شرح سازگاری‌های عرفان با عقل و ناسازگاری‌های عرفان پرداخته است . او وحدتِ جهان و عشق را سازگار با عقل و کرامات و عقل‌ستیزی و ریاضتهای نابخردانه را ناسازگار با عقل دانسته است .